آیا برای اداره جهان، تقوا کافی است که قرآن سرانجام جهان را از آن پرهیزکاران می داند ؟
پاسخ: در قرآن می خوانیم : (والعاقبه للمتقین )[1] (والعاقبه للتقوی)[2] یعنی پیروزی نهایی برای پرهیزکاران است.
تقوی، به معنای وارستگی است، نه وارفتگی . مدیریت و حکومت نیاز به لیاقت و صلاحیت های خاصی دارد.
قرآن می فرماید : (اِنّ الارض یرثها عبادیَ الصّالحون)[3]
وارثان زمین دو شرط دارند: یکی بنده ی خدا بودن که همان تقوای الهی است : (عبادی) و یکی صلاحیت که همان لیاقت ها و تخصص ها و مدیریت های لازم است : (الصّالحون).
بنابراین آیاتی که می فرماید پیروزی نهایی برای پرهیزکاران است را باید در کنار این آیه معنا کرد .
آری، هر گاه خواستیم چیزی را به اسلام نسبت دهیم باید آیات قرآن را در کنار هم مورد نظر قرار دهیم، به علاوه باید به روایات پیامبر و اهل بیت معصومش علیه السلام توجه کنیم تا به نتیجه برسیم.
برای نجات از بیماری باید تمام داروهایی را که پزشک دستور می دهد مصرف نمود و اگر تنها بعضی را مصرف و بعضی را رها کند، ممکن است علاوه بر اینکه بهبود نیابد، مرض او طولانی
و یا به امراض دیگری مبتلا شود. چنانکه خداوند در قرآن از کسانی که به بعضی از آیات ایمان می آورند و به بعضی دیگر ایمان نمی آورند، به شدت انتقاد کرده است.[4]
مگر مدارس و مراکز علمی به شاگردانی که بعضی دروس را می خوانند و بعضی دیگر را نمی خوانند ، نمره و مدرک می دهند ؟
کدام دولت و نظام به کارمندی که بعضی از بخشنامه ها ر عمل و بعضی را بایگانی میکند ، حقوق میدهد ؟
کدام کارفرمایی به کارگری که بعضی دستورات کارفرما را اجرا و بعضی را رها می کند،مزد می دهد ؟
98- سوال: چرا خداوند چیزهایی آفریده که برای انسان خطرناک است ؟
پاسخ : قرآن می فرماید :
هر چه را که خدا آفریده ، نیکو آفریده است: (الّذی احسنَ کلّ شیءٍ خَلقه)[5] حتی زهر مار در بدن مار نیکوست، ولی در بدن ما کشنده است.
چنانکه آب دهان در دهان ما نیکوست، ولی اگر به سوی کسی پرتاب شود جسارت بزرگی محسوب میشود.
[1].سوره اعراف، آیه 128.
[2].سوره طه، آیه 132.
[3].سوره انبیا، آیه 105.
[4].سوره نسا، آیه 150.
[5].سوره سجده، آیه 7.
کتاب تمثیلات حجه الاسلام و المسلمین قرائتی
:: موضوعات مرتبط:
تدبرقرآنی ,
,
|
امتیاز مطلب : 8
|
تعداد امتیازدهندگان : 3
|
مجموع امتیاز : 3